איך להיגמל מחיתולים

איך להיפרד מחיתולים בשלושה שלבים?

 "גמילה מטיטולים"

מונח שלא ממש מתאר את התהליך, למה?

מאחר וגמילה מיוחסת לפעולה של התמכרות שבה אין לנו שליטה, פעולה שאנחנו חייבים אותה ומאוד קשה לנו לשנות או להפסיק אותה.

התהליך בו אנחנו מלמדים את הפעוט לעשות את צרכיו בשירותים היא לא גמילה מהחיתול, אלא תהליך למידה חדש שצריך להתבסס בצורה נכונה.

אם נטמיע את תהליך הלמידה החדש באופן נכון תהליך הגמילה יהיה קצר ומהיר.

איך לגמול מחיתולים

איך מתחילים "גמילה מטיטולים"?

שלב ההכנה 
שלב זה אורך בין שבוע וחצי לשבועיים לכל היותר. בשלב זה אנחנו מעלים את המודעות לעשיית צרכים בשירותים/בסיר – לדוגמה, "בוא מתוק שלי היום הולכים לקנות לך סיר, כדי שתוכל לעשות פיפי וקקי בסיר".

ממליצה בחום לשתף אותם ולערב אותם בתהליך, לדוגמא – בבחירת הצבע של הסיר, ולהראות לו דוגמה אישית ממנה הוא יכול ללמוד.

(מצרפת לכם דוגמא טובה לשלב ההכנה כאן)

שלב שני בגמילה מטיטולים- הורדת הטיטול
שלב הדרגתי בו  נוריד את החיתול  לחצי שעה ביום ולא יותר.

אנחנו לא רוצים ליצור פחד/בהלה אצל הפעוט שרגיל לעשות את צרכיו האינטימיים במקום שבו הוא לא רגיל ולפעמים אף מרגיש חשוף.

לכן נתחיל בהורדה של החיתול למשך כחצי שעה יומיים או שלושה, במידה ונראה שיתוף פעולה מצד הפעוט נמשיך ונעלה בהדרגה לשעה וכו'.

חשוב מאוד לפני שמורידים את החיתול, להסביר לילד מה הולך לקרות לדוגמה: "מתוק שלי, מחר אנחנו נוריד את החיתול לחצי שעה ותוכל לעשות פיפי וקקי בסיר".

לקראת הורדת החיתול שוב יש לתאר לפעוט ולהזכיר לו שהיום נוריד את החיתול לזמן קצר. כאשר הורדנו את החיתול אנו נראה לפעוט היכן נמצא הסיר/שירותים כדי שיידע לאן לגשת, נדאג שהם יהיו נגישים לו ושהוא מבין אותנו. אם נתקלנו בסירוב והפעוט לא רוצה להוריד את החיתול צריך לנסות ולהבין למה, אך לא להתעקש להחזיר את החיתול – נסו שוב למחרת.

שלב התגובות
בשלב בו הפעוט נעשה פיפי בסיר, או לחלופין התפספס על הרצפה.

איך אנחנו אמורים להגיב?

הדרך הנכונה היא להגיב באופן ענייני וקצר. ללא הבעת רגשות של אכזבה, כעס ובוודאי לא מתן פרסים.

למה לא להגיב כך ב- "גמילה מטיטולים"?

מאחר שעשיית הצרכים היא הליך למידה של מיומנות כמו כל מיומנות נרכשת, לאכול, ללכת ולדבר. ברגע שנביע  רגש כלפי התהליך הפעוט  יבין שהוא יכול להשתמש בכך כדי להניע אותנו ולקבל תשומת לב או שליטה.

כך למשל, אם עכשיו אמא כועסת כאשר אני מפספס ועכשיו היא מדברת בטלפון אני אעשה פיפי על הרצפה והיא תתייחס אלי!!

יש לזכור כי פעוטות לא מבחינים בין תשומת לב שלילית לחיובית ולכן ניצמד לעיקר בתהליך וזה מודעות עצמית כלפי הגוף ותקשורת נכונה. לעומת זאת, אם נראה התלהבות יתרה מעשיית הפיפי בשירותים אנו עלולים ליצור מצב שבו הפעוט יחשוש לאכזב אותנו ויהיה בלחץ אשר יגרום לסרבול וכישלון בתהליך.

איך נבחר את הסיר? 
כדאי לבחור סיר נמוך, בגודל הפיזיולוגי המתאים.

מאוד ממליצה לבחור סיר פשוט לא אחד שמנגן, או מתאים לסמרטפונים וכו'.

למה?

מכיוון שכאשר הילד נמצא על הסיר הוא חייב להבין שזה מקום שבו עושים צרכים בדיוק כמו שבשולחן אוכלים, ובכיסא יושבים. ברגע שנשים לו בסיר דברים נוספים הם רק יסיחו את דעתו, ויעכבו את התהליך. תנו לפעוט לבחור את הצבע, קנו סיר פשוט מפלסטיק וללא תחכומים.

איך נפרדים מהחיתול בגן?

כאשר הגענו לשלב שבו הפעוט נמצא ללא חיתול בבית ויודע לעשות את צרכיו בסיר ניתן לשלב את הגן בתהליך ולבקש מהפעוט במפגש משותף עם הגננת שכאשר הוא מרגיש שיש לו פיפי הוא ייגש לגננת ויגיד לה שהוא צריך לעשות פיפי.

במידה והילד עדיין לא מדבר ניתן ללמד אותו לעשות סימן מסוים כמו נגיעה במפשעה וכו'.

זכרו – 

תהליך הורדת החיתול הוא תהליך למידה כמו כל תהליך אחר, הוא לא אמור להיות קשה ומסורבל, אל תגיעו לתהליך עם ציפייה לתוצאה, אלא עם רצון עז ואמונה של 100% שהפעוט שלכם יכול לעשות את צרכיו בשירותים/בסיר. חשוב להיות עקביים ולא להתחיל בתהליך ולהפסיק כי לפתע לא מסתדר לכם, זה יוצר בלבול וחוסר וודאות. בנוסף אפשרו לו תהליך של ניסוי וטעייה, הוא אמור לפספס בהתחלה, הוא אמור לבחון מה קורה כאשר אני עושה פיפי במכנסיים וכו'. אפשרו זאת ממקום שנותן ביטחון ותחוו תהליך מדהים.

רוצים להתייעץ איתי על התהליך?

התחלתם תהליך והוא לא מתקדם כצפוי?

חווים בעיות בתהליך?

אני זמינה עבורכם.
צרו קשר