למה הוא מתנהג ככה?

הרבה הורים שואלים את עצמם ואחר כך אותי – למה הוא מתנהג ככה?

זורק חפצים
צורח
אובססיבי לסדר החפצים שלו
אובססיבי למוצץ
לועס עפרונות
משחק באופן מסוכן העלול לפגוע בעצמו
ועוד..

קשה להבין ילדים כשלא מבינים איך מערכת ההפעלה שלהם עובדת
כן כן, ממש כמו מכשיר חשמלי שקונים בחנות וצריך לקרוא את הוראות ההפעלה
כך גם עם ילדים, צריך לדבר את השפה שלהם, ולא –
ניתקל בהרבה קשיים וחוסר הבנה.

ואז ישר עולה המחשבה, אבל מה זאת אומרת, הרי מערכת ההפעלה שלי (ההורה) ושל הילד היא אותה אחת
אנחנו שנינו בני אדם
אז אני אנהג איתו כפי שאני נוהג עם עצמי או מצפה מעצמי לנהוג.

אז למה בעצם זה נועד לכישלון-

ילדים שונים ממבוגרים בתכלית.
המוח שלהם פועל באופן שונה
דמיינו סלון בבית שכל הנורות בסלון דולקות
ובית שרק חלק מהנורות בסלון דולקות

לשני הבתים יש נורות בסלון (גם להורה וגם לילד יש את אותו מוח)

אבל לבית אחד יש תפקוד מלא
לבית השני יש תפקוד חלקי, רק חלק מהנורות דולקות
כך בדיוק עובד מוחו של הילד

ישנם אזורים שלמים במוח שלא מתפקדים מרגע הלידה ולוקח להם גם 5 ו-7 שנים להבשיל ולהתחיל לתפקד.

אז למה אני מספרת לכם את כל זה?

כי אם לא תבינו את הילד ותלמדו אותו מהפנים אל החוץ
תתסכלו את עצמכם ואותו.

ולא תבינו למה הוא מתנהג ככה!

למשל, ילד שלועס עפרונות או כוסס ציפורניים, לא יעזור למרוח לו עליהם משהו מר
לא יעזור לבקש שיפסיק
לא יעזור להבטיח לו מתנות
ולא יעזור להעניש אותו אם הוא לא מפסיק!

להתנהגות הזו כמו לכל התנהגות אחרת יש מקור.
ומה יכול להיות המקור בסיטואציה הזו?

מערכת בהלה שמתפקדת באופן לקוי.

כאשר ילד מכניס דברים לפה כמו עפרונות, מוצץ, כסיסת ציפורניים, אוכל כפייתי ועוד
הוא בעצם עושה זאת כי הרוק המופרש באופן מוגבר
גורם למערכת העיכול לעבוד (היא חושבת שתיכף יגיע אוכל)

וכשמערכת העיכול מתחילה לעבוד מערכת העצבים שלנו עוברת ממצב סימפתטי (לחץ, סטרס, בהלה)
למצב של פראסימפתטי (רוגע, שלווה, מנוחה)

אז המוח הוא חכם, לא סתם קורות התנהגויות, יש להן סיבות!
אל תנסו למנוע אותן כי הן לא תואמות את קוד ההתנהגות שלנו,
כי אז תקבלו אותן במקומות אחרים.

תבינו את הילד ותטפלו במקור.

רוצים להתייעץ איתי? לחצו כאן